Sessies in COVID-19 tijd.

Meer informatie over een buiten sessie.

Je buiten sessie en je gezondheid. Wanneer kan deze sessie doorgaan?

Voor een buiten sessie geldt w.b. je gezondheid en de manier waarop ik daarover contact opneem met je hetzelfde als voor een sessie in de praktijk. Lees hier verder.

Duur, declaratie en vergoeding van een buiten sessie,

Deze sessie staat net als een live sessie in de praktijk ingepland voor 50 min en duurt tussen de 45 en 55 minuten. Deze sessie wordt gedeclareerd als haptotherapie en wordt op de normale manier vergoed door je zorgverzekering.

Je buiten sessie en het weer. Wat doen we als het regent?

Zie jij een buiten sessie niet zitten omdat het (misschien) gaat regenen of regent?
Dan zetten we je sessie om in een binnen sessie met in achtneming van de 1,5 mtr afstand of in een beeldbellen sessie.
App me – liefst uiterlijk 1,5 uur vóór je afspraak – dat je je afspraak om wilt zetten in een andere vorm en daarmee is dat geregeld.

Belangrijk tijdens een buiten sessie w.b. hygiëne, schoenen en kleding.

  • Het is geen wandel-sessie, maar een buiten sessie. Dus we lopen niet de hele tijd. Soms zitten of staan we een tijdje stil. Zelfs liggen in het ‘gras’  is – als de ondergrond echt droog is en een beetje zonnig – een optie. Meer uitgebreide informatie over wat we kunnen doen tijdens een buiten sessie lees je hier.
  • Zorg voor schoenen waarop je makkelijk en fijn loopt.
  • Kleed je warm genoeg aan.
  • Als je op iets wilt zitten of liggen neem het dan zelf mee. Een doek is voldoende. Een matje om op te liggen meenemen is niet nodig. Normaal zorg ik daarvoor, maar dat is nu – ivm corona hygiëne – niet mogelijk.
  • We volgen zoveel mogelijk de regels van Het RIVM.

Wat houdt een buiten sessie in.

We starten vanaf de praktijk en werken in Park de Koppel.

Het buiten zijn en de natuur kunnen een meerwaarde hebben t.a.v. het laten ontstaan van rust en ontspanning. Denk maar aan de natuurlijke ontspanning die bijna altijd ontstaat als je een tijdje buiten wandelt of fietst. Daarnaast ben je al bewegend actiever in je houding dan wanneer je zit of ligt en dat maakt het vaak makkelijker je lichaam goed te voelen. Door de rust en ontspanning en door het bewegen komen hoofd en lichaam samen en komen gevoel en verstand wat meer op een lijn: je komt wat makkelijker dichter bij jezelf.

Ik start de sessie meestal lopend op, waarbij er veel aandacht is voor je lichaam. Je kunt dat vergelijken met het opstarten van een sessie in de praktijk zittend of liggend: ook dan brengen we je aandacht eerst naar je lichaam. Vervolgens kijken we wat er aandacht vraagt zowel fysiek als gevoelsmatig. En besteden we meer aandacht aan datgene wat op dat moment voor jou aandacht nodig heeft.

Ik gebruik het bewegen, de stilte en een aantal hele mooie ‘haptonomische werkvormen’. Sommige aandachtsvormen zul je herkennen, anderen zullen nieuw zijn omdat ik deze in een sessie in de praktijk niet zo goed kan gebruiken.
We wandelen, we staan stil, we zitten. Bij mooi en droog weer is liggen zelfs een optie. Ik gebruik dat wat in de natuur aanwezig is,: gras, onregelmatig terrein, vlakke stukken grond, steilere hellingen, een trap, een wiebelend oppervlak. Maar ook stukken hout, steen, zand. Ik gebruik echt niet alles wat ik hier noem in één sessie en niet alles hoeft gebruikt te worden. Ik stem het af op jou (on)mogelijkheden, hoe jij in je lichaam aanwezig kunt zijn en dat wat aandacht vraagt in jou.

Voorlopig blijven we op minimaal 1.5 mtr afstand en raak ik je niet aan. Maar dat is iets wat we ook kunnen bespreken samen.

De gang van zaken rondom behandeling en hygiëne in de praktijk of – als je meer toelichting wilt – het behandel- en hygiëneprotocol van de praktijk lezen.

Bijgewerkt op 15-05-2020