Skip to main content

Haptonomie en omgaan met je kind

uitnodigen en bevestigen

Ik nodig jou uit te ontdekken hoe je met een kleine verandering t.o.v. hoe je het tot nu toe doet alles meer samen mét je kind kunt doen. Ik leg dat op deze pagina uit aan de hand van de principes die we daarbij gebruiken en toegespitst op baby’s en peuters.

Voor wie?

De basisprincipes hiervan kun je altijd gebruiken. Zowel bij een baby als een peuter, kleuter, tiener, puber en (jong) volwassene. Als je verder leest ontdek je deels al wel wat maakt dat deze principes altijd bruikbaar zijn. Heb je belangstelling maar wil je het gebruiken voor een ‘niet baby’? Plan een matchcall in dan bespreken we dat samen.

Wanneer?

Als je je baby of kind wilt benaderen en helpen zoals je zelf ook graag benadert en geholpen wilt worden.

Wat bedoel ik daarmee?

  • Je wilt niet altijd dat iemand iets vóór je doet of je een oplossing geeft voor iets waar jij zoekend in bent. Je hebt er behoefte aan dat iemand luistert. Misschien een tip geeft. Of je ondersteunt bij dat deel waar jij niet zo goed in bent. Of jullie samen een gesprek hebben waardoor je blik iets verruimd wordt en jij weer verder kunt.
  • En wat ook altijd belangrijk is: dat iemand je ‘niet als een klein kind behandelt’. Je voor vol aanziet. Ja toch?  Dus je geen dingen uitlegt die je zelf ook wel weet. Of niet je veters blijft strikken als je rugpijn over is of je niet meer zwanger bent. Of…. ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel.

Ga maar eens na voor jezelf hoe je reageert op iemand die altijd oplossingen aandraagt, iedere keer het gesprek overneemt, je niet je eigen weg laat zoeken. Of dat wel laat doen maar er dan vervolgens allerlei commentaar opgeeft.

En dat is bij baby’s en kinderen echt precies hetzelfde. Die houden ook niet van ‘betutteling’ of ‘geen ruimte krijgen’ of ‘niets op een eigen manier mogen doen’.

Is dit ook voor tieners, pubers, jong volwassene en volwassenen geschikt?

Jazeker. De essentie van de principes die ik op deze pagina beschrijf zijn in ieder contact toepasbaar. De reden waarom staat in de alinea hierboven beschreven. De exacte uitvoering die ik op deze pagina beschrijf kun je niet altijd gebruiken. Ik zal daar nog een keer meer over schrijven. Maar heb je belangstelling plan dan een matchcall in.

De essentie van haptonomie en omgaan met je kind

We spreken over basisondersteuning en oerbewegingen. En daarmee verbonden ruimte geven en uitnodigen.

Je leer de basisondersteuning en de oerbewegingen te ‘gebruiken’ in het omgaan met je kind. Het daarbij de ruimte te geven zelf te doen wat het al kan in plaats van het vóór het kind te doen,  als is het maar 10 sec. het hoofd rechtop houden. Én het uit te nodigen mee te werken.

Basis ondersteuning

haptonomie en omgaan met je kindje- Foto van basisondersteuning bij het dragen, via een hand onder de bil van het kindje. haptonomie en omgaan met je kindje- Foto van basisondersteuning bij het dragen, via een hand onder de bil van het kindje.

We ondersteunen het kindje bij haar/zijn basis bij dragen, voeden, optillen en neerleggen. Of nodigen het uit via de basis bij draaien of afdrogen. Of nodigen het uit aan armpjes en beentjes bij aan- en uitkleden of verschonen van de luier. Hiernaast zie je 2 foto’s van hoe je deze basisondersteuning gebruikt bij het dragen of voeden van een kindje.

Oerbewegingen

De ontwikkeling van houdingen en bewegingen verloopt bij gezonde kindjes op eenzelfde manier. Dat komt doordat er telkens nieuwe verbindingen gelegd worden in het zenuwstelsel. We spreken dan ook van ‘oerbewegingen’. Bewegingen die aan de basis van de ontwikkeling liggen en waar wij als volwassenen op terugvallen als bewegen niet zo vanzelf gaat of we ouder worden. In de sessie laat ik je deze bewegingen zien. Maar je kent ze al, denk bijvoorbeeld aan:

  • Opstaan vanuit een zittende houding op de grond.
    • Als je jong bent is dat vaak één vloeiende beweging vanaf de grond omhoog. Ben je ouder dan verloopt dit totaal anders. Let er maar eens op bij jezelf en anderen
  • Van rug naar zijlig draaien en vervolgens opstaan, bv vanaf je bed of een bank.
    • Vaak buigen we onze benen, tillen ons hoofd op en door o.a. onze buikspieren aan te spannen komen we verder overeind tot zit. Dan draaien we ons hele lichaam zodat onze benen over de rand hangen en gaan staan.
    • Maar stel je maar eens voor dat je rugpijn hebt of zwanger bent of iets anders waardoor je niet op deze manier kunt gaan zitten en vervolgens staan. Wat doe je dan? Je buigt je knieën, draait op je zij door je gebogen benen naar de zijkant te bewegen. En als je dan op je zij ligt druk je jezelf vanaf omhoog tot zit via je armen en handen. En ga je staan.

Precies zo leert een kindje vanuit ruglig op de zij te gaan liggen. En dan vanaf zijlig door te rollen naar de buik. Of vanuit zijlig te gaan zitten op de manier zoals ik hierboven beschrijf. Je ziet het op de 3 foto’s. Dit kindje kan nog niet door rollen naar de buik, ze mag nog leren over haar schouder en arm heen te rollen. Waar jij haar zonodig toe kunt uitnodigen via een hand in haar basis. Hoe je dat doet laat ik je in de sessie zien.

haptonomie en omgaan met je kindje_3 foto's van een kindje dat van de rug naar de zij draait.

Alles tesamen

  1. je ondersteunt in de basis, bij een baby of peuter betekent dat niet alleen onder de oksels / bij de borstkas
  2. je weet de oerbewegingen en zonodig gebruik je die kennis,
  3. je geeft het kind de ruimte zelf te doen wat het al kan én het op haar of zijn manier te doen,
  4. en als dat van toepassing is nodig je het kind uit uit om een klein stapje verder te gaan of mee te werken.

Bij punt 3 en 4 kunnen punt 1 en 2 ondersteunend zijn.

Wat doen we in de sessie

  • Ondersteunen in de basis en hoe dat werkt laat ik je zien en kun je zelf doen.
    • Hoe we dat precies doen is afhankelijk van de leeftijd van het kind.
  • De oerbewegingen leg ik je uit. Dat is niet ingewikkeld, zoals ik eerder als schreef: je kent ze eigenlijk al.
  • Je begrijpt vast wel wat ik bedoel met ‘een kind ruimte geven’. Maar alle ouders weten, ook ik, dat dat echt niet altijd makkelijk is. Het vraagt heel veel van jou als ouder om een kind wat het zelf al kan in zijn of haar tempo op zijn of haar manier te laten doen. Soms vraagt het teveel tijd en dan mag je ook ingrijpen. Soms vraagt het van jou als ouder te accepteren dat je kind bepaalde dingen anders doet of ervaart als jij. Ook niet altijd makkelijk. 2 voorbeelden:
    • Je kind kan lopen maar loopt uiteraard langzaam én dwaalt de hele tijd af want ziet van alles en wil daar van alles mee. Soms heb je daar tijd voor, soms ook niet. Een kind  mag ook leren dat dat niet altijd kan. Maar hoe je dat dan weer leert maakt heel veel uit.
    • Het is fris buiten en jij hebt het koud. Maar je kind is aan het spelen en heeft het helemaal niet koud. Moet je kind dan een jas aan van jou omdat jij het koud heeft???
  • Uitnodigen om mee te werken of een stapje verder te gaan dan het kind zelf kan. Of bij een ouder kind soms ook ‘dan het durft’. Niet omdat jij dat perse wilt, maar omdat het kind er eigenlijk wel aan toe is maar ……..
    • Dat doe je bijvoorbeeld als een kind gefrustreerd raakt doordat hij/zij iets zelf telkens net niet voor elkaar krijgt.
    • Maar het kan ook handig zijn voor jezelf bij bv het afdrogen of aankleden van een baby of jong kind.
Een paar voorbeelden van hoe dat werkt bij een baby:
  • Het hele systeem van het kindje is er (bijna) klaar om van rug naar buik te rollen. Het kindje kan het alleen nog niet (helemaal) zelf. Het doet wat je ziet op de 3 foto’s eerder op de pagina. Maar krijgt het maar niet voor elkaar door te rollen naar de buik. Hoe help je dan?
    • Je legt je handen zó neer dat jij het kindje kunt uitnodigen dat laatste tukje van de draai zélf te maken. Hoe je dat precies doet laat ik je in de sessie zien.
      • Vervolgens maak jij het begin van de beweging,
      • Dan wacht je rustig af tot het kindje zelf gaat meebewegen.
      • En je helpt mee om het handje wat onder de buik terecht komt eronderuit te laten bewegen, weer op een uitnodigende manier.
    • Zo help je het kindje op een niet dwingende manier bij het draaien en soms dus uit de frustratie.
haptonomie en omgaan met je kind_van zijlig naar zit

Een ander voorbeeld zie je op deze foto. Dit meisje is wat ouder. Ze probeerde van zijlig naar zit te komen. Als een kind te gefrustreerd raakt daarbij, wat hier vooraf aan deze foto gebeurde, kun je kijken wat je kunt doen. Hier heeft de moeder een boekje neergelegd waar ze vervolgens mee ging spelen. Maar je zou haar ook heel subtiel kunnen helpen via haar zij overeind te komen tot zit.

Realiseer je, het kindje heeft naarmate het ouder wordt steeds meer prikkels nodig en op deze manier geef je het ook prikkels.

Een afspraak maken

Als bovenstaande je aanspreekt:

  1. Een matchcall inboeken om te overleggen is een mooie eerste stap.
  2. Heeft je afspraak haast en is dat via optie 1 niet mogelijk: benader me dan via de Whattsapp button links onder op deze pagina. Dan neem ik op werkdagen snel contact op met je.

Heb je graag dat ik bij je thuis kom kies dan voor optie 1 of 3. Online een eerste afspraak inboeken is daarbij niet mogelijk want dat lukt voor mij meestal niet op de tijden die je online ziet. Je betaald dan – afhankelijk van waar je woont en hoeveel tijd het vraagt daar te komen – tussen € 15,00 en € 25,00 extra.

Ik maak een afspraak voor een matchcall.Ik maak een afspraak voor een matchcall.

Andere 'na de geboorte' afspraak mogelijkheden.

  • ‘Haptonomie en omgaan met je kindje na de geboorte’ komt ook aan de orde in de ‘na de geboorte afspraak bij haptonomische zwangerschapsbegeleiding‘.
  • Daarnaast ben je ook welkom voor  ‘Haptotherapie na de geboorte’.
    • Als dit een afspraak voor jou/jullie en het kindje is kan ‘haptonomie en omgaan met je kindje na de geboorte’ ook aan aan de orde komen.
    • Is dat een afspraak voor de moeder, de partner of jullie beide dan zijn dit meer haptotherapie afspraken waarin we desgewenst het contact en omgaan met het kindje meenemen.
×

Heb je een korte vraag? Stuur me een Whatsapp.

Heb je een langere vraag of wil je kennismaken of je hulpvraag  bespreken? Plan een kennismakingsgesprek of matchcall. Dat doe ik niet via Whatsapp.

 

 

×